Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Hasznos tanácsok, javaslatok az otthoni munkaállomás, home office kialakítására

Hasznos tanácsok, javaslatok az otthoni munkaállomás, home office kialakítására

Megjelenés:

Az Iparművészeti Múzeum kéthetente megjelenő, kizárólag munkatársaknak kiküldött belső hírlevele. A magazinok felépítését követő hírlevél célja, hogy tájékoztasson az intézmény belső életéről, valamint érdekes, hasznos, és szórakoztató tartalmat, ismertetőt, ajánlásokat osszon meg.

Téma: Hasznos tanácsok, javaslatok az otthoni munkaállomás, home office kialakítására

Az Iparművészeti Múzeum a hazai vállalatok és intézmények többségét követve otthoni munkavégzésre állt át, ezért az irodai környeztet elhagyva a nem elsősorban munkavégzésre berendezett otthonokba tevődött át a feladatok ellátása. A következőkben a folyamatos számítógépes munkavégzéshez szükséges biztonságos munkakörnyezet kialakításához szeretnénk kérni javaslatokat, hasznos tanácsokat.

Szakértő: Varga Annamária, Irodahatékonysági Tanácsadó Kft. – A homeofficeforyou.hu és a multibutor.hu ügyvezető tulajdonosa

Otthoni iroda

Kérdések:

Melyek azok a legfontosabb szempontok, amiket mérlegelnünk kell az otthoni munkakörnyezet kialakítása során?

Az otthon kényelme eltér a munkahely kényelmétől. A munkahely legyen ergonomikusan kényelmes, azaz támogató a munkavégzéshez. Amikor kialakítjuk az otthoni munkahelyünket, érdemes azt elkülöníteni az otthon többi funkciójától. Például ne az étkező asztalon dolgozzunk és ne a fotelben vagy kanapén ülve.

Az Ön tapasztalatai szerint mi szokott a leggyakrabban visszatérő probléma lenni a home office kapcsán?

Először is, a mostani helyzetben, többségében az egész család otthon van, ezért jó, ha elkülönülve tudunk dolgozni. Láttam, például ilyen kiírást az ajtón „Anya dolgozik/ értekezleten van, NE zavard!” Az otthoni teendők megszakíthatják a munkavégzést, (tanulás/játék a gyerekekkel, ruhateregetés, főzés, kutya sétáltatás, elcsábulás egy film nézésére stb.)

A kanapén vagy az ágyban laptopon dolgozva nagyobb eséllyel tapasztalhatjuk, hogy elálmosodunk, csökken a koncentrációs készségünk – hiszen az ágy az alvás helye, ehhez vagyunk szokva. A konyha is csalogató lehet, könnyű belefeledkezni egy „gyors” ebéd vagy uzsonna elkészítésébe vagy akár előtte-utána a takarításba. Aki elköveti ezt a hibát, hamar tapasztalhatja azt, hogy órák óta semmi olyat nem csinált, ami a munkához köthető, mégis jól elfáradt.

Ezt egy szigorúan betartott, megtervezett időbeosztással kordában lehet tartani. A következetesség a siker titka! A telefoni, skype-os megbeszéléseknél környezetünk hangjai zavaróak lehetnek. A sykpe-os, videokonferenciás beszélgetések alkalmával figyelnünk kell, hogy ne legyen zajforrás a közelünkben, de arra, is, hogy hogyan vagyunk felöltözve, illetve, hogy milyen háttér előtt ülünk. A pizsamás munkavégzés csábító, de a videokonferencián nem mutat jól, mint ahogy a konyhai háttér a mosatlan edényekkel sem. A semleges háttér megválasztása hasznos, nem viszi el a beszélgető partner figyelmét. Egyébként én úgy vagyok vele, hogy az „én házam az én váram”, és most a home office-ban is olyan keveset mutatok meg a lakásomból, amilyen keveset csak lehet.

Hogyan kell elhelyezni a munkaállomást? Ablakkal szemben vagy ablak előtt üljünk? Milyen fényviszonyoknak kell megfelelni?

Az ablakkal szemben vagy háttal semmiképpen ne üljünk. A képernyő tükröződése fárasztja a szemet és ugyanez igaz, ha a szemünkbe süt a nap. Az ablakra merőlegesen fordítsuk az asztalt, de a bejárati ajtónak sem kellemes háttal ülni. Ne feledkezzünk meg az árnyékolásról. A munkaterületünkön legyen meg a 500 luxos fényerősség, használjunk helyi megvilágítást is, ha szükséges. Az otthoni irodánk berendezése, a meglévő bútorok átvariálásával járhat, ami a fenti sok szempontot figyelembe véve időnként nem könnyű feladat. Az „irodánkba” menjünk be dolgozni, munkához öltözve (pizsama kizárva, de maci naci még lehet), és a munka után eljövünk az „irodából”. Ez ad némi elhatárolást a munkaidő és a privát idő között.

Miben különbözik egy asztali számítógépes, és miben egy laptopos munkaállomás? Mire kell különösen figyelni? Laptop esetében touchpad vagy egér?

A laptop sajátos kialakítása miatt nem alkalmas folyamatos munkára, mivel használata több ergonómiai problémát is felvet:

  • a billentyűzet és a képernyő egymástól függetlenül nem állítható be, nem mozgatható
  • a képernyő szemtől való távolsága és megfelelő dőlésszöge nem állítható be
  • a kéz, a csukló alátámasztása nem biztosított.

Kiegészítő eszközként ajánlom a speciális csuklótámaszt és a külön billentyűzetet.

A képernyő sem állítható a laptopnál és a mérete is problémás lehet, főleg, ha az irodában nagy monitorral dolgozunk vagy akár kettővel is. A munkavégzés hatékonyságát csökkenheti az egy monitor vagy a laptop kisebb képernyője. Ha beállítjuk a második monitort, akkor jó figyelni arra, hogy a második monitor azonos nagyságú és képfelbontású legyen a fő monitoréval, mert enélkül igen zavaró és szemrontó a munkavégzés.

Touchpad vagy egér?

Az egér kényelmesebb és gyorsabb és a kezet is meg lehet támasztani.

Egéralátét, home office kellékek

Szék megválasztása – az ergonomikus szék/forgószék hiányában hogyan tudjuk biztonságosabbá tenni az akár több órás ülőmunkát. Hogyan és mennyit üljünk? Laptop birtokában csábító lehetőség a kanapé vagy éppen kerti függőágy – hol üljünk?

Munkavégzéshez mindenképpen gurulós forgó széken üljünk. A homeofficeforyou.hu áruházban a home office irodabútorok között beszerezheti a professzionális munkaszékét kellemes áron.

A következőket kell figyelembe venni:

  • A szék magassága tetszőlegesen állítható legyen.
  • Az ülésmélység állításának lehetősége (opcionális, nem minden széken lehetséges)
  • Állítható magasságú deréktámasz 
  • A háttámla legyen domború kialakítású a gerincoszlop ágyéki tájékának megfelelő helyen (lumbáltámasz).
  • A háttámla kövesse a felsőtest az előre vagy hátra dőlését (szinkronmechanika)
  • A kartámaszok magassága legyen állítható annak érdekében, hogy a munkaasztal lapja alá tolható legyen.
  • Törekedni kell az anatómiailag kialakított ülésfelületre, formája és dőlése akadályozza meg az előrecsúszást.
  • A szék ülőfelülete és háttámlája legyen párnázott, de a túlságosan puha kárpitozás minden esetben kerülendő. Az ülőlap első éle legyen lekerekítve.

Milyen egészségkárosító hatások léphetnek fel a számítógépes munkavégzés során? Mik az előjelek? Mit tegyünk, ha az első jeleket észleljük magunkon? Mit tegyünk a megelőzés érdekében?

Az első jel, hogy fáj a nyaka, háta, dereka, csípője az embernek. Azaz az étkező széken ülni, nem ugyan olyan, mint az irodai gurulós széken. Amikor ezt észleljük, akkor szerezzünk be professzionális munkaszéket, amelyet optimálisan a testünkhöz kell beállítani. Először is az ülés magasságát állítsuk be úgy, hogy amikor a billentyűzetre tesszük a kezünket, akkor a könyökünk és az alkarunk 90 foknál nagyobb szöget zárjon be. Ez fontos a vállunk és a gerincünk egészsége szempontjából. Ha így a lábunk nem ér le teljesen a földre, akkor lábtámaszt kell használni, akár egy műanyag doboz is megfelel a célnak. A monitor beállítása a szem és a nyakcsigolyák egészsége miatt fontos: a szem és a képernyő közötti távolság 40-60 cm legyen, a látószög a vízszinteshez képest 10-20 fok. A billentyűzet dőlésszöveg 0-25 fok legyen (elejét véve az ínhüvely gyulladásnak).

Ha könnyezik a szemünk, akkor a fényviszonyokat kell módosítani.

A sokszor monoton és számítógépes munkavégzés néha önmagában is őrjítő tud lenni. Most, hogy szó szerint a négy fal közé vannak szorítva a munkanapok, milyen „túlélőtippekkel” tudna szolgálni?

A monotonitás a munkatípustól függ. A mozdulatlanság lehet inkább kellemetlen. Álljunk fel munka közben időről időre. (25 perc munka + 5-10 perc lazítás). A telefonbeszélgetéseket állva is le lehet bonyolítani. Amint készen vagyunk egy munkafolyamattal, akkor jutalmazzuk meg magunkat: pl. locsoljuk meg a virágokat, menjünk ki egy kicsit a teraszra, tekerjünk pár percet a szoba biciklin, aztán üljünk vissza dolgozni. Lehetőleg ne a hűtőszekrényből nassoljunk! A hírolvasást, privát telefonokat hagyjuk inkább a munkaidő végére, mert, ha belefeledkezünk az időbeosztásunk vallja kárát.